Marlene Enkvist

Marlene Enkvist

Erfaren företagare & sömmerska

Marlene Enkvist är en erfaren företagare och sömmerska som bor och är verksam i Larsmo, en skärgårdsby utanför Jakobstad i Österbotten. 

Marlene inledde sin företagarkarriär för 36 år sedan, 1987. Innan dess arbetade Marlene på ett läderföretag där hon hade hand om materialinköp och övrigt kontorsarbete.

Marlene är en aktiv kvinna, som sprudlar av energi och optimism. På fritiden är hon vintertid en aktiv skidåkare, om höstarna blir det gärna ruskavandringar och till sommarens favoriter hör villalivet ute i skärgården tillsammans med familjen. Här plockar hon massor med bär och tankar energi ute i skog och mark.

Tre frågor till Marlene

Varifrån fick du idén och dristighet att lämna ett avlönat arbete?

Det var ´inne´ och billigt att sy sina egna kläder på den tiden. Här i Larsmo fanns ingen tygaffär, så husmödrarna körde ofta långa vägar för att söka tyg. Det var egentligen min mor som kläckte idén åt mej, dethär ska du börja med.

Sagt och gjort, jag startade min egen tygaffär, Mar-Tex, våren 1987. Hösten 1989 såldes tygaffären och jag själv bildade ett nytt företag, Marlenes Inredningsatelje´, som planerade och sydde gardiner till företag och privatkunder.

Jag vågade avsluta mitt jobb, eftersom jag hade haft hand om inköpen och på så vis kände till olika importörer och kanaler varifrån jag kunde skaffa fram tyger och tillbehör till förmånliga priser.

Tycker du att gardinarbete är hantverk eller expertjobb?

Det är bådadera, men i krävande projekt är sakkännedomen övervägande. Kombinationer av lämpliga material och egenskaper är inte alltid lätta att känna till eller ens hitta.

Kraven är mycket stränga i exempelvis sjukhus, vårdinrättningar och skolor.

Varför har ni klarat er så bra under alla dessa år?

Det har varit väldigt viktigt för mej att lämna ifrån mig ett fullgott arbete.

Arbetet är färdigt först då kunden är nöjd. Det här tror jag själv är en av orsakerna till att vi har haft arbete genom åren.

Vår ´grej´ har ju varit att erbjuda kunderna full personlig service, allt från måttagning till montering, och det har också rönt uppskattning och tillit.